Het groen en de Oosterse mystiek zijn bij uitstek zaken die je bij het land te binnen schieten. Als je je huis en tuin wilt aankleden in deze sfeer, gebruik dan ook dit soort aspecten. Voor meer inspiratie bezoek eens een Pasar Malam, een Indische markt. Hier zijn allerlei zaken voor huis en tuin, maar je kunt er ook proeven van de heerlijke Indonesiche keuken.

Je kan bijvoorbeeld typisch Indonesische planten zoals bamboe in je tuin planten. Deze plant kan erg hoog worden en schermt mooi af tegen wind en zon. Een ander plantje is de Oostindische kers. Misschien niet typisch voor Indonesië, maar wel een geweldige bodembedekker. En de bloemetjes zijn nog lekker in je salades ook! Ook beelden, bijvoorbeeld Boeddhabeelden, zijn erg mooi en passen prachtig in een Indonesische tuin. Denk ook eens aan een tuinposter waarop je een Indonesisch tafereel laat drukken, bijvoorbeeld van een rijstveld of een close up van kruiden. Een bamboe windgong completeert het geheel. De windgong maakt een zacht geluid als de wind er zachtjes langs ruist.

Ook de uitbundig bloeiende orchidee is afkomstig uit tropische gebieden als Indonesië. Deze plant is echter meer geschikt om je interieur mee op te fleuren. Binnen kan je ook met accessoires zorgen voor een Indische sfeer. Mooie bronzen beelden of gebruiksvoorwerpen zijn hiervoor erg geschikt. Plaats bijvoorbeeld een grote Boeddha op een side table voor een muur die je in een warme tropische tint hebt geverfd. Ook je keuken kan je Indonesisch aankleden. Zet een mooie vijzel en glazen potjes met kruiden, zoals kardamonpitten, djintan neer of vul een schaal met tropische vruchten, zoals lychees, ananas en ramanas en anijs.