Oud Transavia-piloot Julio Poch wil een eerlijk proces en hij heeft daarom Nederlandse juristen gevraagd om zijn proces goed in de gaten te houden. De oud-piloot wordt ervan verdacht vluchten des doods te hebben uitgevoerd tijdens het dictatoriale regime in Argentinië.

Poch zit op dit moment vast in Argentinië en in een interview met Novum Nieuws liet hij weten zich veel zorgen te maken. Poch zou in 2003 tijdens een diner hebben toegegeven de vluchten uitgevoerd te hebben, maar daarna heeft hij zelf altijd ontkend de vluchten te hebben uitgevoerd. Hij zegt zelfs niet eens het soort vliegtuigen dat is gebruikt voor de vluchten te kunnen besturen.

Zowel rechters als het Openbaar Ministerie zouden volgens Poch de zaak snel willen afhandelen en zichzelf in een goed daglicht willen zetten. Dit zou betekenen dat Poch de schuld snel in de schoenen krijgt geschoven. De oud-piloot wil daarom dat Nederlandse juristen in de gaten houden of het proces eerlijk wordt uitgevoerd.

Poch heeft onlangs ook gesproken met de Nederlandse ambassadeur in Argentinië. Als gevangene heeft hij recht op consulaire bijstand en hij krijgt daardoor elke 3 maanden 1 keer de mogelijkheid om bezoek te ontvangen van de Nederlandse ambassade. Poch maakt daar graag gebruik van, aangezien hij weet dat de ambassadeur onafhankelijk is.

Tijdens het dictatoriale regime in Argentinië zouden vele vluchten des doods zijn uitgevoerd. Tijdens deze vluchten werden tegenstanders van het regime gedrogeerd en vanaf grote hoogte uit vliegtuigen gegooid. De mensen die deze vluchten in het verleden hebben uitgevoerd worden nu vervolgd.

Bron: nu.nl