De bondskanselier van Duitsland, Angela Merkel, heeft onlangs een nieuw monument voor alle zigeuners in Duitsland onthuld. Het was voor de zigeuners lang wachten tot er een officieel monument bij de Reichstag werd geplaatst maar het is nu dan eindelijk zover.

Het monument bestaat uit een vijver en een dagelijks geplukte bloem en het is precies tegenover de Reichstag geplaatst, in de buurt van twee andere monumenten. Het monument werd ontworpen door een Israëlisch kunstenaar. Zigeuners in Duitsland hebben positief gereageerd op het monument en ze zijn blij dat de Duitse regering een monument heeft gemaakt.

Er kwamen in de Tweede Wereldoorlog ongeveer een half miljoen zigeuners om door toedoen van de Nazi’s. Ze werden in 1938, net als de Joden. Bestempeld tot ondermens en ze werden dus zoveel mogelijk gedeporteerd naar kampen en daar tewerkgesteld en/of vermoord.

De onthulling werd bijgewoond door ongeveer 100 zigeuners die in de oorlog door de Nazi’s in kampen werden ondergebracht en nu nog in leven zijn. Daarnaast was ook de leider van de Raad voor Roma en Sinti aanwezig. Vanuit Nederland was de staatssecretaris van Volksgezondheid, Marlies Veldhuijzen van Zanten, aanwezig.

Duitsland heeft, in tegenstelling tot Japan, zijn misdaden in de Tweede Wereldoorlog al lang en breed toegegeven en het land wil toekomstige generaties ook herinneren aan de wreedheden die tijdens de Tweede Wereldoorlog hebben plaatsgevonden.

Volgens Merkel is het erg belangrijk dat de jonge generatie niet alleen aandacht besteed aan de iPhone 5 en dure merkkleding, maar ook aan de belangrijke dingen in de wereld. Ze moeten leren van de fouten die hun voorvaderen hebben gemaakt. Een fout als de Tweede Wereldoorlog zou nooit meer mogen voorkomen. Het heeft wereldwijd teveel leed veroorzaakt.

Bron: telegraaf.nl