Op 14 augustus van dit jaar werd de het einde van de Tweede Wereldoorlog in Indië herdacht in Nederland. Zowel de voorzitter van de Eerste Kamer, Fred de Graaf, als de voorzitter van de Tweede Kamer, Gerdi Verbeet, legden een krans bij het Indische monument in de hal bij de ingang van het gebouw van de Tweede Kamer.

De herdenking is een belangrijk evenement voor de meeste Indiërs aangezien Nederland met de herdenking aangeeft dat het op dat moment even stilstaat bij de gebeurtenissen die zich bijna 70 jaar in Azië voltrokken. De Japanners grepen daar de macht en zij hebben in die jaren veel misbruik gemaakt van die macht.

De herdenking op 14 augustus wordt jaarlijks uitgevoerd door de Stichting Herdenking. Het is een korte en besloten herdenking, die voornamelijk is bedoeld om de politiek ook de kans te geven om stil te staan bij het gebeuren. Op andere plaatsen in het land worden door andere mensen die een geschiedenis hebben met het Indische verleden stilgestaan bij de gebeurtenissen.

Dit wordt op allerlei manieren gedaan, soms bij monumenten, maar soms ook met een bijeenkomst of aan de hand van een expositie. Hieronder een filmpje van een mooie expositie die werd gemaakt ter ere van de bevrijding van Nederlands-Indië: